Hammashoitopelon perusteita

Hammashoitopelkojen, niin kuin muidenkin pelkojen aste vaihtelee.  On täysin normaalia, että jännität hieman hammashoitotilannetta.  Hammashoitopelosta kärsit silloin, kun pelkosi häiritsee normaalia elämää.  Vatvot käyntiin liittyviä asioita.  Perut toistuvasti hammashoitoaikojasi, keksimällä erilaisia verukkeita.  Valvot öitä miettien seuraavaa hammashoitokäyntiä. Vastaanotolla kehosi menee paniikkitilaan. Et ole jännittynyt vain huomisesta juurihoitokäynnistäsi, vaan olet stressaantunut yleisiesti kaikista hammashoitotilanteista.

Pelkosi aste voi siis vaihdella. Lähtökohtaisesti on tärkeää tietää, että tavanomaiset ja suuremmatkin pelot tuppaavat, kuin itsestään ratkeamaan, kun valitset hammaslääkärin, jolla on myötätuntoinen ja hyväksyvä suhde sinuun.  Hienosti sanottuna hammaslääkärilläsi on tietoisen hyväksyvän läsnäolon eli ”mindfulnessin” taitoja. Tällaisissa kokemuksiasi kuuntelevassa ja kunnioittavassa ilmapiirissä hoitoilmapiirissä  pelkosi liukeee itsestään kerta kerralta. Huomaat, että sinun odotuksesi hammashoitokäynnistä eivät vastanneetkaan lainkaan todellisuutta.

Yleensä pelkoihin liittyy Lisa Wimbergerin (Neurosculptning for Anxiety) huoli, jolloin olemme juuttuneet kiinni ajatuspainotteiseen tilaan (asioiden vatvominen). Pelon ratkeamista edistäisi kuitenkin paremmin rento, luovia ratkaisuja ja parantavia mielikuvia hyödyntävät tilamme. Pelossa olemme kiinni ilkeässä,  vatvovassa, kapean näkökulman ajatusten noidankehässä.

Jotta pääsemme irti noidankehästä, on meidän kyettävä irrottautumaan vatvonnasta, mikä puolestaan edellyttää siis rentoutunutta kehoa.  Kehomme ei ole stressaantuneessa ”pakene ja taistele” tilassa, koska tämä kehomilelemme tila rajoittaa luovien ja ongelmaa avaavien ratkaisujen löytämistä.

Keskeinen taito hammashoitopelossa kuten muissakin ahdistushäiriöissä on se, että opit rentouttamaan itsesi.  Opit säätelemään kehosi fysiologista tilaasi. Verkossa on lukuisia englannin- ja suomenkielisiä rentoutusharjoitulsia, joita kannattaa tehdä, kun kehomielesi on stressaantunessa hälyytystila.

Tärkeää on aina muistaa, että mikäli yrityksistäsi huolimatta, kärsit  itsetuhoisista ajatuksista, unihäiriöistä tai paniikkioireista, kannattaa olla yhteydessä ammattiauttajiin. On mahtavaa, että tänä päivä on mahdollista saada tietoa ja ammatillista apua myös verkosta. Ei kannata koskaan heittäytyä vain passiiviseksi pelkonsa  uhriksi, vaan ammattiavun rinnallani voi  jatkuvasti kehittää itsetuntemusta, tunnetaitoja ja tietoisuustaitoja.

Pelkäävä nuori voi purkaa tunteitaan vaikka Sekaisin-chatissa ja hakea apua vaikkapa Mielenterveystalosta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s