Mindfulness-meditaatio hammashoidossa

Mindfulness meditaatio on tullut valtavirtalääketieteeseen.  Vielä joitakin kymmeniä vuosia sitten se oli vain hippien esoteerinen harjoite, vaan se alkaa olla jo tuhansille suomalaisille osa normaalia arkea. Tämä on hieno asia, koska sen on todettu antavan hyötynsä kaikille ihmisille, terveydenhuollon ammattilaisille itselleen, kuin myös potilaille.

Mindfulness meditaatio vähentää stressiä, myös hammashoitopelkoon liittyvää elimistön stressireaktiota.  Ihminen löytää itselleen yhä enemmän nk. metakognitiivisia taitoja. Näiden taitojen avulla ihmisen omien erilaisten tunnetilojen ohjaus paranee.  Pelkäävä alkaa yhä paremmin erottaa haitalliset valvovat tilat hyödyllisistä ongelmia ratkaisemista tiloista. Ihminen lakkaa samaistumista tiloihin ja oppii niiden ohjausta. 

#tietoisuustaidot #hammashoitopelko

Mindfulness parantaa myös potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välistä vuorovaikutusta. Kun hoitohenkilökunta tekee työtään läsnäolevasti, vähenee stressi  ja tunneyhteys potilaisiin ja työtovereihin paranee.  Tunnetusti mindfulness-meditaatiolla eli tietoisella läsnäololla/ hyväksyvällä läsnäololla/tietoisuustaidoilla on myös lukemattomia hyödyllisiä terveysvaikutuksia. 

Mindfulness-meditaatio ei  ole ihmelääke,  jolla kaikki ihmiset voivat itse parantaa sairautensa, pelkonsa ja stressinsä. Mikäli ihmiseltä esimerkiksi puutuu tietoisuudesta turvallisia aikuisia tiloja,  voi mindfulness-tilaan heittäytyminen olla jopa ahdistava ja pelottava kokemus.  Jos se on sinulle tätä, älä menetä toivoasi.  On vaihtoehtoisia pehmeämpiä tapoja päästä kiinni tietoiseen läsnäoloon. 

Taideterapeuttisiin menetelmiin on sisäänkirjoitettuna tietoinen hyväksyvä läsnäolo ja niihin lisäksi usein yhdistetään myös muodollisia harjoitetteita, joten yksi tie läsnäoloon on persoonaa eheyttävä terapeuttinen taide.  Mindfulness- harjoitukset voi turvallisesti aloittaa myös yhdessä asiansa osaavan terapeutin kanssa. Jos et ole koskaan saanut kokea elämässäsi turvallista ihmissuhdetta, on luonnollista, että ahdistus harjoituksista. Tällöin hyödyt  turvan tuovasta terapeuttista, jonka ohjauksessa on hyvä aloittaa ohjatut mindfulness-harjoitukset.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s