Tietoisuustaidot ja hammashoitopelko

Eräs käytännönläheisiä suosikkikirjojani erilaisten ahdistusten ja pelkojen itsehoitamisessa on ”Don’t Let your Anixety run Your Life – Using Science and Emotion Regulation overcome Fear and Worry” (D.Klemanski ja J.Curtiss, 2016).

index
Käsitteiden selventämistä

Englanninkielisessä kirjallisuudessa puhutaan yleisesti hammashoitoahdistuksesta (dental anxiety)  hammaslääkäripelon tai hammashoitopelon sijaan.  Useinmiten se olisikin oikeampi sana hammashoitopelolle.  Käytän kuitenkin jälkimmäistä jatkossa, koska se on vakiintunut suomen kieleen.

Syvennytään hieman kuitenkin käsitteisiin, tähän ”hammashoitoahdistukseen”. Se on on negatiivinen mielen tila, johon liittyy fysiologinen kiihtymystila, pakene-ja taistele stressi tai lamaantuminen (freezing). Tähän ahdistuneeseen mielen oppimaan tilaan, ”kokemustilaan”,  liittyy muitakin tyypillisiä oireita, kuten levottomuutta, negatiivisia uskomuksia tulevaisuudesta ja monenlaisia tunteita (esim. vihaa, surua, pelkoa) ja välttämiskäyttäytymistä. (Kokemustiloista löytyy lisää asiaa täältä.)

Pelko (fear) on puolestaan sitä, kun yhtäkkiä huomaat ryöstäjän veitsen selkääsi vasten tai hammaslääkärillä pihdit kädessä, ja sinua alkaa pelottaa. Neurobiologialtan tällainen äkillinen pelkotila on erilainen hammashoitoahdistus, jossa jo päiviä ennen ajanvarausta tai vastaanottokäyntiä ollaan huolestuneita tulevasta. Klemenski kumppaneineen ilmaisee saman seuraavasti:  Pelko on assosioituneena tiettyyn ärsykkeeseen ja sen välittömään riskiin, kun taas ahdistus on epämääräisempää levottomuutta jotain tapahtumaa kohtaan, joka tapahtuu joskus tulevaisuudessa (s.26).

Ahdistus – myös hammashoitopelko – on henkilökohtainen kokemus, joten se on eri ihmisillä erilainen.  Jokaisen ihmisen pelkotarina ja sen historia on omanlaisensa. Kun ahdistuksesta tulee suuri, ylittää se tunteiden sietorajan, ja tunnetila kappaa sinut.  Tällainen tila helposti vahvistuu ehdollistumisen kautta ja joudut ahdistuskierteeseen, jossa yliarvioit uhkien suuruutta, ja menetät  läsnäolon taitosi. Katsot maailmaa vääristävien silmälasien läpi.

Klemenskin ja Curtissin mukaan ahdistukseen kuuluu usein sekä huolestuneisuus tulevasta että vatvominen. Huolestuneisuuden  (worry) suuntana on tulevaisuus ja vatvomisen (rumination) menneisyys. Kumpikin on mielen toimintaa, jossa ihminen on kadottanut tässä hetkessä olemisen.

Mitä pelkäävä voi tehdä itse ahdistuksensa vähentämiseksi?

Onneksi on paljon asioita, joita voi pelkäävä itse tehdä kohdatakseen hammashoitoon liittyvän ahdistuksensa.

D.Klemanski ja J. Curtiss suosittelevat ahdistukseen seuraavia asioita (s. 2). Voit suunnata tietoisen läsnäolevasti

  • huomiosi ahdistukseesi
  • kohdata ahdistuksesi sen sijaan, että välttelisit sitä
  • opetella välttelemään ajattelun ansoja
  • voit vähentää tietoisia ja tiedostamattomia tunnehyvinvointisi esteitä
  • hyväksyä tunteesi
  • kehittää taitoja, joilla sopeutat itseäsi pitkällä tähtäimellä paremmin tunnevaihteluihin
  • päästää irti turvallisista totunnaisista käyttäytymismalleista ja välttämiskäyttäytymisestä
  • oppia integratiivista tunnesäätelytaitoja ja tietoista läsnäoloa pelon voittamiseen

Ehkä kaikki yllä olevat kohdat eivät vielä avaudu sinulle noin vain. Toivon sinulle, pelkäävä, että opit ja selvennät itsellesi vähitellen yllä olevia asioita, jotta saat  saat rohkeutta kokeiluihin ja pelkosi kohtaamiseen.

Tavoitteeni on, että tänne sivustolle saan kerättyä mahdollisimman monipuolisesti informaatiota  hammashoitopelon/ahdistuksen kohtaamisesta. Ahdistuksen muuttamiseen tarvitsemme lisäksi kokemuksellista oppia. Tunne- ja tietoisuustaitoja emme saavuta vain lukemalla. Taidot on elettävä todeksi. Ahdistus voi olla opettajasi.

Tietoisuustaidoista hyötyä myös hoitohenkilökunnalle

Paradoksaalisesti yllä mainituista tietoisuustaidoista hyötyy myös hammashoitohenkilökunta itse.  Opimme niillä itse  säätelemään omaa stressiämme: kykenemme yhä taitavammin omien tunteittemme aistimiseen, havainnointiin ja ohjaukseen.  Ja kas, sen rinnalla kehittyy koko ajan kykymme olla potilaille hyväksyvän läsnäolevia.

Oma kokemuksellinen viisauteni väittää seuraavaa. Kun terveydenhuollon ammattilainen saa kokemusta omasta alastaan, lisääntyy  monella luonnostaan tietoisuustaidot: Kyvyt kohdata oma tunnemaailma ja asiakas hyväksyvän läsnäolon ilmapiirissä lisääntyy normaalin kliinisen kokemuksen ja henkisen kypsymisen kautta.  Mikä parasta, näitä taitoja voidaan edelleen kultovoida ja kehittää opiskelemalla tietoisuustaitoja.  Tällöin läsnäolon taitomme entisestään karttuvat ja nuoremmatkin voivat oppia näitä taitoja nopeammin.

Hammaslääkärin tai suuhygienistin ei tarvitse tietenkään olla terapeutti, mutta hän voi valmentaa asiakkailleen yllä mainittuja tunne- ja  tietoisuustaitoja. Hyväksyvä läsnäolo, omien tunteiden ja kehollisten kokemusten havainnoiminen, kohtaaminen ja ilmaiseminen, voi olla vaikeaa, jos on esimerkiksi vakavia elämänkolhuja takana.  Joskus on sekä ammattilaisen itsensä että pelkäävän hyvä turvautua ammattiauttajan (työnohjaaja/terapeutti)  apuun. Ei pidä kieltää omaa toisen ihmisen tarvitsevuuttaan.

Toivoisin kaikkien terveydenhuollon ammattilaisen olevan paitsi oman alansa asiantuntijoita  myös yhä taitavampia hyväksyvän läsnäolon valmentajia.  Tietoisen hyväksyvän läsnäolon asenne on myös hyvä perusta moniammatilliseen yhteistyöhön.

index

Monista terapiamenetelmistä, esim. sensorimotorisesta psykoterapiasta sekä hypnoterapiasta on hoitohenkilökunnan helppo omaksua tietoisen läsnäolon, parantavien suggestioiden ja mielikuvien menetelmiä, joilla potilasta tuetaan kohtaamaan pelottavat kokemustilansa. Hypnoosilla ja tietoisella läsnäololla on paljon yhteneväisyyksiä ja päällekkäisyyttä (Michael Yapco).

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s