Älä ruoki apina-ajatuksiasi – Löydä hammashoitorohkeutesi!

Jennifer Shannonin kirja ”Don’t feed the Monkey Mind” (Älä syötä apinamieltäsi) sopii erinomaisesti kaikille, jonka päässätai oikeammin kehomielessä – pyörii ahdistuneita tunnetiloja, esimerkiksi hammashoitopelkoa. Jennifer Shannon edustaa kognitiivisbehavioristista terapiasuuntausta, ja hän on kirjoittanut useita (työ)kirjoja ahdistuksesta. Seuraavassa peilaan hänen ajatuksiaan omaan, pelkopotilaiden hypnoterapiasta (minätilojen terapia) ja mindfulnessista, saamaani kokemukseen.


Apinamieltä (monkey mind) käytetään yleisesti tietoisen hyväksyvän läsnäolon (mindfulness) opettelussa kuvaamaan mieltä, joka ei ole läsnä tässä ja nyt. Itse kuvaisin sitä tunnetilan kaappauksena. Sen seurauksena et ole tässä ja nyt kehossasi. Sen sijaan kehostasi poissaolevana vatvot huolestuneita itseesi ja joskus muihinkin vahingollisesti vaikuttavia ajatuksia.

Ajatuksesi ovat ylivireystilassasi kuin humalaisia apinoita, jotka hyppivät puusta toisen, kiertäen yleensä läpi samoja sattumanvaraisia puita. Hammashoitopelossa tämä merkitsee ylivireyttä: Mielen sisällön kulkemista pitkin samoja, toistuvia, ahdistus- ja pelkoratoja. Tämä kiihtynyt tila ei yleensä johda mihinkään positiiviseen muutokseen.

Kun olet apina-ajattelun tilassa, olet samaistuneena oppimaasi tilaan vanhoine käyttäytymismalleineen. Tunnet pelkotilassa itsesi vain turvalliseksi silloin, kun sataprosenttisesti tiedät, että tulevalla tapahtumalla on varma myönteinen lopputulos. Ja tämä tietysti on mahdottomuus.

Et elä tässä hetkessä, vaan tulevaisuuden tai menneisyyden kauhukuvissa.  Kuvittelet, että päästäksesi eroon pelostasi, sinun on voitava kontrolloida tulevia tapahtumia täydellisesti. Et kestä epävarmuutta. Siksi välttelet hammashoitotilanteita, koska et voi varmasti tietää, miten hoito etenee, kun olet toisen armoilla.

Onkin oikeastaan melkoisen luonnollista, että juuri turvallisuuden ja potilaan kontrollin tunteen lisääminen hammashoidossa vähentävät hammashoitopelkoa. Traumainformoitu hammashoitohenkilökunta osaa luoda tällaisen pelkoa rauhoittavan ympäristön sinulle.

Hammashoitopelon takana on siis yleensä varmuuden ja turvallisuuden kokemuksen kaipuusi, joka yrittää jyrätä alleen kaikki sinun muut arvosi ja elämäntavoitteesi. Saatat peruuttaa hammashoitoaikasikin, jotta saat olla kotona, siten ettei turvallisuuden kokemuksesi tule uhatuksi. Tämä siitä huolimatta, että tämä välttely voi uhata terveyttäsi. Turvallisuuden kokemuksen kaipuusi liittyy yleensä aikaisempiin elämäsi kolhuihin, ”traumoihisi”, tilanteisiin, joissa olet kokenut turvattomuutta. Kaipuu perusturvallisuuden kokemukseen on luonnollista, eikä mitään sairautta.

Hyvin moni hammashoitoa pelkäävä tiedostaa apina-ajattelunsa mielettömyyden, ja siksi yrittää välttää ja vastustaa ikäviä ajatuksia ja siihen liittyvää ahdistavaa tunnetilaa kaikin mahdollisin keinoin. Tämä tunnetilan torjuminen Shannonin mukaan vain naurattaa apinaasi ja ruokkii sitä.

Et voita ahdistavaa apinaasi vastustamalla sitävaan harjoittamalla kokemusmaailmaasi laajentavaa, uuden oppimisen toimintamallejatoivotat apinasi tervetulleeksi ja samanaikaisesti lähdet kyseenalaistamaan sen opastamia käyttäytymismalleja. Humoristisesti voidaan sanoa, että lähdet välttelemään sen suosittelemaa välttämiskäyttäytymistä.


Hammashoitopelossa tämä merkitsee sitä, että kohtaat turvallisessa, hyvässä, hoitoympäristössä pienin askelin pelkosi. Tämä aktiivinen toiminta hiljentää apina-ajatteluasi. Tämä edellyttää pätevää traumainformoitua hoitohenkilökuntaa. Sinun kannattaa valita tervehdyttävä, turvallisuuden kokemusta sinussa herättävä hoito- ja hoivaympäristö. Se, että hoitohenkilökunta ei kuuntele sinua ja tarpeitasi,  tai vaikka mitätöi pelkoasi, voi olla pelosta toipumisen hidastaja, jopa este.

Hammaslääkäri, jolta puuttuu itsetuntemus, traumojen luonteen ymmärrys ja kommunikaatiotaidot, saattaa pilata käyttäytymisellään hyvät aikeesi. Onneksi nykyään on paljon taitavia hammaslääkäreitä, jotka osaavat tarjota sinulle turvallisen ja myötätuntoisen hoivaympäristön, mikä edesauttaa pelkosi lieventymistä. 

Omien rajojesi terve puolustaminen on tärkeää toimintaa. Terveet rajat eivät ole liian jämäkät, jolloin ajattelusi on jäykkää ja vaadit hoitohenkilökunnalta liikoja. Ne eivät ole myöskään liian löysät, jolloin annat hoitohenkilökunnan kohdella sinua miten vaan. Joskus voi olla hyvä sanoa hammaslääkärille, jolla ei ole kuuntelun ja hyväksyvän läsnäolon taitoja, ”Kiitos, tämä riittää. Vaihdan hammaslääkäriä.”

Kun sinulla on terveet rajat ja kyky toivottaa apina-ajattelusi tervetulleeksi vieraaksi vastustamatta sitä, kykenet vähitelleen tekemään apinastasi ystäväsi. Voit sanoa sille: ”Kiitos vaan neuvoistasi, ne olivat joskus hyviä, mutta minulla on nyt muita suunnitelmia!” Lakkaat yksinkertaisesti ruokkimasta apinaasi.


Apina-ajattelusi voi kääntyä elämänkokemuksesi kasvattajaksi ja onnellisemman elämän tuottajaksi, kun et anna valtaa sille. Apina-ajattelusi ei ohjaa enää sinua, vaan sinä ohjaat apinaasi.

Hammashoitopelkosi on vain yksi apina-ajattelun lähde. Sinussa on muitakin elämän varrella oppimia tiloja, kuin pelokas tila. Ne ovat kuin eri-ikäisiä ”sinuja”, pieniä ihmisiä sisälläsi, omine ajatuksineen, muistoineen ja tunnetiloineenKun saavutat ohjausta sisäiseen maailmaasi, alkavat nämä tilat vähitellen virrata sinussa vapaammin. Et jää niiden valtaan, vaan ne kulkevat kehomielesi läpi virtaavasti, takertumatta sinuun.

Hammashoitopelosta et siisparane”. Et voita pelkoasi, eikä se välttämättä katoa kokonaan. Opit vain toivottomaan sen tervetulleeksisiinä missä muutkin tilasi. Voit havainnoida tilojasi hetken ja jätät niille sitten hyvästit. Et ota niitä liian vakavasti.

Tätä sisäisen maailmasi ohjaustaitoa et opi päivässä tai kahdessa. Sen sijaan joudut harjoittamaan näitätietoisuustaitojajokaisen päivän jokaisena hetkenä. Tietoisuutesi ohjauskeskus, kun muuttuu. Kasvat oman tietoisuutesi tilojen ohjaajaksi, jolloin tavallaan yhä taitavammin valitset tilasi kussakin hetkessä. Et ole enää pelkojesi ja vihasi heittopussi.

Lopuksi

Apinoittemme sietäminen ja kesyttäminen on helpointa ja turvallisinta terapiassavarsinkin silloin, kun henkilöllä on vakavia mielenterveysongelmia, esimerkiksi vaikeita traumoja ja vakavia turvallisuuden kokemuksen puutoksia. Mikäli et jostain syystä pääse terapiaan, ja et uskalla kohdata pelkoasi, suosittelen apinan kesyttämiseen erilaisia (taide)terapeuttisia ja terapeuttisia mindfulness-ryhmiä kokeneiden terapeuttien ohjaamina.

Yksin voi olla haastavaa, jopa lähes mahdotonta, löytää itsestä turvallisuuden peruskokemus, jos sellaista ei ole koskaan ollut.  Se on hyvän mielenterveyden perusta. Turvallisuuden kokemus löytyy helpoiten toisen ihmisen hyväksyvän läsnäolon kautta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s